Omschrijving

Het programma omvat het sociale domein. Wat wetgeving betreft wordt met name gedoeld op de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet. Ook het jeugd- en jongerenwerk en het welzijnswerk zijn onderdeel van dit programma.

Totaal kent dit programma 16 prestaties waarvan 15 groen en 1 rood.
Op de groene prestaties wordt geen nadere toelichting verstrekt (zie Inleiding en leeswijzer).

Prestaties voorgaande jaren

7.4 Toekomstgericht welzijnsbeleid 2017 - 2020VoortgangRealisatieBudgetToelichting
In afstemming met de participatieraad een klantenpanel oprichten.0%
Toelichting

De participatieraad heeft aangegeven dat zij het lastig vindt om direct betrokken te zijn bij een subsidie regeling van de gemeente. Zij heeft daarom besloten geen invulling te geven aan het klantenpanel. Wij gaan uw raad informeren over een alternatieve invulling van het klantenpanel en betrekken dit bij de evaluatie van deze subsidieregeling (verwachting juni 2018 in de raad).

Incidentele financiële afwijkingen

Alle mutaties binnen dit programma worden ten gunste of ten laste gebracht van de vrij besteedbare ruimte binnen dit programma 7 Sociaal Domein. Dit betekent dat alle mutaties binnen dit programma voor de bestuursrapportage, in principe, budgetneutraal verwerkt worden.
Echter, doordat er in 2018 een fors tekort op jeugdzorg wordt voorzien, is er sprake van een nadeel van € 963.000 binnen dit programma (zie ook tabel onder 7.13). Het vrij besteedbare bedrag van € 90.000 kan als dekking aangewezen worden, zodat nog een tekort van € 872.000 resteert (zie ook 7.13).

7.1 Loonkosten SW Nadeel € 100.000
De loonkosten SW stijgen in verband met nieuwe CAO afspraken. Tegelijkertijd zal sprake zijn van een afname van het aantal SW-ers, door uitstroom vanwege pensioen. Dit maakt dat voorgesteld wordt de begroting voor 2018 te verhogen met € 100.000 naar € 3.375.000. De perspectiefnota zal evenredig aan deze ontwikkelingen worden aangepast.
Onvermijdelijk

7.2 Maatwerkvoorziening parkeerkaarten Budgetneutraal
De leges van parkeerkaarten zijn verantwoord op taakveld 6.6. Op grond van de BBV voorschriften moet dit gewijzigd worden naar taakveld 2.2. Het gaat om een bedrag van € 8.000 en is voor de begroting budgetneutraal. Deze mutatie wordt ook verwerkt in de begroting 2019.
Onvermijdelijk

7.3 Zorginfrastructuur Geen bijstelling
In 2018 heeft het ministerie van VWS structureel een bedrag op de begroting gereserveerd voor gemeenten i.v.m. het wegvallen van de afbouwregeling zorginfrastructuur 2015-2017 vanuit het Rijk. Vanuit deze regeling werden wijksteunpunten, personenalarmeringen, meldcentrales en deurontgrendelingen bekostigd.
Wij stellen voor om dit bedrag in 2018 in te zetten voor subsidieaanvragen die wij hebben ontvangen vanuit zorgaanbieders, en in 2018 met deze zorgaanbieders nieuwe afspraken te maken voor 2019 en verder.
De verwachting is, dat de middelen beschikbaar komen bij de meicirculaire 2018. Dan wordt het bedrag definitief bekend en kan op basis daarvan onze begroting bijgesteld worden.

7.4 Sociale recherche Nadeel € 10.000
Op dit moment is onderzoek naar rechtmatigheid door de sociale recherche alleen nog begroot binnen programma 6 Inkomensondersteuning. Het afgelopen jaar is gebleken dat er steeds vaker onderzoek naar rechtmatigheid binnen de Wmo nodig is. Hiervoor is extra budget nodig.
Onvermijdelijk

7.5 Maatwerkvoorziening rolstoelen Nadeel € 32.000
De maatwerkvoorziening rolstoelen is een open einde regeling. Dit betekent dat vooraf nooit duidelijk is hoeveel precies uitgegeven gaat worden. Op basis van de gemiddelde uitgaven over 2015, 2016 en 2017 is het noodzakelijk om het budget voor 2018 op te hogen.
Onvermijdelijk

7.6 Uitvoeringskosten Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Nadeel € 34.000
Na doorlichting van de regionale organisatie van de GR-BVO jeugdhulp IJsselland en het procesmanagement (eind 2017) is geconcludeerd, dat de regionale uitvoeringskosten de eerste jaren te krap zijn ingeschat in relatie tot de uit te voeren taken op het gebied van inkoop, contractmanagement, monitoring, (financiële) administratie, en regionale inhoudelijke ontwikkeling. Bij het vaststellen van de begroting van de GR in juni 2017 waren de gevolgen nog onvoldoende in beeld om dit al te verwerken. Dit leidt tot actualisering van de begroting van de GR voor het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (voorheen BVO) naar een meer realistisch niveau, waarbij kritisch is gekeken naar de uit te voeren taken. Het aandeel van Dalfsen in de totale regionale begroting (3,8%) stijgt daarmee van € 65.965 naar € 99.986 voor 2018. Daarbij zijn voor de jaarschijf 2018 ook middelen opgenomen voor incidentele taken onder meer als gevolg van de invoering van het nieuwe inkoop- en financieringsmodel. De begrote bijdrage voor 2019 daalt als gevolg van het afronden van de incidentele taken naar € 91.848.
Onvermijdelijk

7.7 Samenkracht en Burgerparticipatie Nadeel € 72.000
Voor Samenkracht en Burgerparticipatie is € 1.877.000 beschikbaar. We verwachten dat er € 1.949.000 uitgegeven moet worden. Het nadeel van € 72.000 wordt veroorzaakt doordat de uitgave van € 47.400 voor laaggeletterdheid niet is opgenomen in de begroting voor 2018. Daarnaast hebben we de subsidie van SAAM welzijn geïndexeerd (v.w.b. het deel van de loonkosten) met ongeveer € 20.000. Tot slot is de systematiek voor de mantelzorgwaardering veranderd, waardoor het budget daarvoor overschreden wordt met € 10.000.
Onvermijdelijk

7.8 Uitprobeerservice slimme leeftechnologie Budgetneutraal
Wij hebben besloten om in 2018 € 40.000 toe te kennen aan de continuering van de uitprobeerservice slimme leeftechnologie ten laste van de reserve sociaal domein. Na vaststelling van het beleidskader Wonen & Zorg, wordt besloten hoe verder te gaan met de uitprobeerservice.
Onvermijdelijk

7.9 Jeugd algemeen
Over het algemeen zien we dat de vraag naar ondersteuning bij opvoeden en daarmee de vraag naar jeugdhulp stijgt. Een trend die regionaal en landelijk ook zichtbaar is. Na de eerste twee jaren zien we dat inwoners steeds beter het loket en daarmee de toegang weten te vinden. Daarnaast zijn effecten zichtbaar zoals meer integrale aanpak van problemen die dan vervolgens leiden tot een toename van de inzet van jeugdhulp. In 2017 is het budget, dat door uw raad beschikbaar is gesteld voor de jeugdzorg, fors overschreden. Daarom willen we voor 2018 de begroting bijstellen ten opzichte van 2017. In totaal is er 5 miljoen nodig in 2018 voor de jeugdhulp. Dit betekent een tekort ten opzichte van de huidige begroting van € 890.000 (zie 9a en 9b).

Er zijn veel veronderstellingen waarom de jeugdhulp in budget en het cliënten aantal stijgt. We willen door middel van een uitgebreide analyse de veronderstellingen staven om te zien welke trends zichtbaar zijn in Dalfsen. Hierdoor zijn we beter in staat om te voorspellen welke ontwikkeling de jeugdhulp in Dalfsen door gaat maken en eventueel gerichte en passende maatregelen te nemen.
Deze analyse wordt ook het lopende jaar 2018 gebruikt om de te verwachten tekorten te bepalen.
In augustus is de analyse gereed en ten tijde van de 2e bestuursrapportage zullen we de effecten hiervan aan u melden.

7.9a Maatwerkdienstverlening 18- PGB Nadeel € 70.000
De toename van het gebruik van PGB's is in lijn met de algemene stijging van het gebruik van jeugdhulp. Op basis van rekeningcijfers 2017 verwachten wij dat een budget van € 650.000 voor PGB's noodzakelijk is. Dit betekent een nadeel van € 70.000.
Onvermijdelijk

7.9b Maatwerkdienstverlening 18- Individuele zorg Nadeel € 820.000
We zien een toename van het gebruik van jeugdhulp (o.a. GGZ en de LVB) die we inkopen via de regio. Tijdens het opstellen van de 2e bestuursrapportage 2017 werd voor het eerst duidelijk dat Dalfsen ook tot de nadeel gemeenten is gaan behoren. We hebben toen incidenteel bijgeraamd. Deze bijraming en het resultaat over 2017 leiden tot deze bijstelling. Op basis van de (concept) jaarrekening 2017 gaan we uit van een benodigd budget van € 4.350.000 voor Zorg in natura. Dit betekent een nadeel van € 820.000.
Onvermijdelijk

7.10 Suite voor Sociale Regie Nadeel € 25.000
Ter ondersteuning bij de uitvoering van de taken die voortvloeien uit de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning is het wenselijk dat er vanuit één systeem gewerkt kan worden. Wij zijn voornemens hiervoor de Suite4 sociale regie aan te schaffen, de aanvraag hiervoor vindt u in de perspectiefnota. De regie-functie houdt in dat er vanuit de verschillende disciplines, maar waar nodig ook door externe partijen, bijvoorbeeld zorgaanbieders, vanuit één systeem kan worden gewerkt en iedereen waar nodig over dezelfde informatie kan beschikken. Dit helpt bij het voeren van regie in zaken, maar bevordert ook de integrale aanpak op gezinsniveau.
De dubbele abonnementskosten in 2018 (Topicus en Suite4 sociale regie) en opleidingskosten bedragen gezamenlijk € 25.000.
Onvermijdelijk

7.11 Loonwaarde WSW Voordeel € 200.000
Voor de loonwaarde van de WSW medewerkers in de buitendienst, wordt vanuit het programma beheer openbare ruimte een bijdrage geleverd. Deze bijdrage is reeds geraamd, het voordeel op programma 7, sociaal domein nog niet. Bij deze wordt dat hersteld.
Onvermijdelijk

7.12 Vrijval stelpost sociaal domein Voordeel € 91.000
Op deze stelpost is nog een bedrag van afgerond € 91.000 beschikbaar (zie specificatie in tabel hieronder. Voorgesteld wordt dit bedrag vrij te laten vallen ter dekking van een deel van bovengenoemde kosten. Daarmee resteert er een tekort van afgerond € 872.000 in programma 7.

7.13 Resumé:
De hierboven genoemde mutaties laten per saldo een nadeel zien van € 963.000. Op de post "vrij besteedbaar bedrag" is nog een bedrag van afgerond € 91.000 beschikbaar. Dit bedrag kan vrijvallen/afgeraamd worden. Er resteert dan nog een tekort binnen programma 7 Sociaal Domein van afgerond € 872.000. Zie de tabel hieronder.