Voor u ligt de eerste bestuursrapportage over 2018.

In de eerste bestuursrapportage wordt gerapporteerd over de voortgang na de eerste vier maanden
van dit jaar. In de tweede bestuursrapportage over de voortgang na acht maanden en bij de jaarrekening na twaalf maanden van het jaar. We kijken in de bestuursrapportage naar twee zaken: prestaties en budgetten, waarbij het accent ligt op een rapportage over de afwijkingen.

Beoordeling van de prestaties
De prestaties van 2018 komen één op één uit de begroting 2018. Daarnaast zijn de nog niet volledig gerealiseerde prestaties uit voorgaande jaren opgenomen. Wij beoordelen de stand van zaken van de prestaties volgens het zogenaamde stoplichtenmodel naar de invalshoeken: voortgang (met vermelding van het globale percentage daarvan) en geld. Overeenkomstig het raadsbesluit van 18 december 2017 worden in deze rapportage alleen de prestaties die afwijken zichtbaar gemaakt en voorzien van een toelichting (kleur rood). Wanneer de uitvoering van een prestatie volgens plan verloopt (kleur groen) danwel de verwachting is dat de prestatie conform het oorspronkelijke einddoel wordt gehaald (kleur oranje), worden deze, in tegenstelling tot voorheen, niet meer opgenomen in deze rapportage.

Stoplichten model

Toelichting

Groen wil zeggen dat er geen afwijkingen te verwachten zijn, dan wel, de prestatie is gereed.

Oranje wil zeggen dat niet alles volgens plan verloopt, maar het is de verwachting dat de prestatie uiteindelijk wel conform het oorspronkelijke einddoel gehaald wordt.

Bij rood wordt de prestatie niet (in ieder geval niet in 2018, of binnen de gestelde termijn) gehaald.

Als er sprake is van een éénmalige activiteit (bijvoorbeeld opleveren beleidsnota)

  • en die activiteit is gereed, dan is 100% ingevuld.
  • en die activiteit is nog niet gereed, maar wordt wel volgens planning opgeleverd, dan is 50% of 75% gevuld.

Als sprake is van een continu-activiteit (bijvoorbeeld uitvoeren controles)

  • dan kan in de eerste bestuursrapportage over de eerste 4 maanden maximaal

50% ingevuld zijn.

  • wordt deze continu-activiteit nog niet uitgevoerd, maar wel later dit jaar, dan ligt een percentage van 0% of 25% voor de hand.
  • een continu-activiteit kan per definitie nooit 100% scoren in de 1e bestuursrapportage.

Beoordeling verwachte uitkomst van de budgetten
Wij beoordelen het verloop en de verwachte uitkomst van de budgetten zoals opgenomen in de begroting 2018. Over de voorziene afwijkingen rapporteren wij aan u en hanteren daarbij een ondergrens van € 5.000.
De rapportage heeft alleen betrekking op het jaar 2018, zodat de budgetwijzigingen per definitie als incidenteel worden aangemerkt. Mochten uit de rapportage ook structurele mutaties voortvloeien, dan leggen wij deze afzonderlijk in de Perspectiefnota 2019-2022 aan u voor.
Aan het slot van deze bestuursrapportage is een financieel overzicht opgenomen. De mutaties zijn per taakveld inzichtelijk gemaakt (conform artikel 6 van de Financiële verordening gemeente Dalfsen 2017).
Het overzicht hebben wij ook voorzien van de stand van de begroting 2018 voor en na de 1e bestuursrapportage, zodat duidelijk is hoe we er dit jaar per saldo voor staan.
Tot slot is een overzicht opgenomen van het verloop van de post onvoorzien.

Totaalbeeld 1e bestuursrapportage 2018
Hieronder volgt een totaalbeeld van de voortgang van de prestaties per programma. Hieruit blijkt, dat we qua voortgang van de prestaties, op schema liggen. Van de 71 prestaties zijn er slechts 3 rood. Deze hebben betrekking op Communicatiebeleid (1.1), Bibliotheek (5.6) en Toekomstgericht welzijnsbeleid (7.4).

Voor wat betreft de budgetten laat deze bestuursrapportage voor het jaar 2018 een tekort zien van € 1.138.000. Daarmee komt het begrotingssaldo uit op een negatief bedrag van € 1.127.000. Bij ongewijzigde omstandigheden zal dit aan het einde van het jaar betekenen dat dit bedrag onttrokken moet worden aan de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar.

Het gepresenteerde tekort is inclusief een verwacht tekort van € 890.000 op het onderdeel jeugdzorg binnen het programma Sociaal Domein. Dit is een zorgelijke ontwikkeling. Voor wat betreft jeugdhulp in Dalfsen zal een uitgebreide analyse worden gemaakt om te zien welke trends zichtbaar zijn en om op basis van deze analyse eventueel gerichte en passende maatregelen te nemen (zie ook toelichting programma 7). De uitkomsten van de analyse zijn beschikbaar bij de 2e bestuursrapportage en begroting 2019.

Het overige deel van het tekort wordt met name veroorzaakt door onvermijdelijke bijstellingen en één wens voor een bedrag van € 8.000. We zullen kritisch kijken naar mogelijkheden om het tekort om te buigen naar een positief resultaat.

Tot slot merken we nog op, dat de uitkomsten van de maart- en meicirculaire van het gemeentefonds (Algemene Uitkering) niet in deze rapportage zijn verwerkt. Over deze circulaires wordt u separaat geïnformeerd. De maart circulaire is informatief van aard en gaat over de jaren 2019-2022. De bijstellingen voor het jaar 2018 zullen worden opgenomen in de mei circulaire. Deze wordt begin juni 2018 verwacht.

Digitaal
U ontvangt deze bestuursrapportage digitaal in de vorm van een pdf. In het kader van de doorontwikkeling van onze Planning & Control verschijnt deze bestuursrapportage ook in een doorklikbare vorm via http://financien.dalfsen.nl.

Procedure bestuurlijke behandeling
Verzending aan de raad 24 mei 2018
Indienen technische vragen bij de griffie 28 mei 2018 (uiterlijk 9:00 uur)
Beantwoording technische vragen (RIS) 31 mei 2018 (uiterlijk 17:00 uur)
Behandeling raadscommissie 4 juni 2018
Behandeling gemeenteraad 21 juni 2018