Omschrijving

Het programma omvat alle taken van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning en dienstverlening hierbij door de gemeentelijke organisatie. Tot dit programma behoren ook de algemene dekkingsmiddelen (inkomsten die de gemeente min of meer vrij kan besteden).

Totaal kent dit programma 7 prestaties waarvan 6 groen en 1 rood.
Op de groene prestaties wordt geen nadere toelichting verstrekt (zie Inleiding en leeswijzer).

Prestaties 2018

1.1 CommunicatiebeleidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
In het tweede kwartaal van 2018 gaan we aan de slag met bestuurlijke vernieuwing. Belangrijke vraag die aan bod komt is: "Hoe verhouden zich de huidige rollen van de gemeenteraad met de ontwikkelingen op het gebied van participatie?".0%
Toelichting

Wij stellen voor om dit onderwerp te verschuiven naar 2019. Dat heeft te maken met het aangekondigde afscheid van burgemeester H.C.P. Noten. Wij vinden het van belang om dit traject te starten met de nieuwe voorzitter van uw raad. Daarnaast ligt het initiatief mede bij het presidium en de griffie.

Incidentele financiële afwijkingen

1.1 Algemene personeelskosten Budgetneutraal
Door de aanschaf van twee elektrische dienstauto's, Tim en Tom, is een tekort ontstaan. Dit tekort van € 10.000 kan worden gedekt uit het budget voor duurzaamheid (programma 8). Dit levert een nadeel op voor programma 1 en een voordeel voor programma 8, per saldo budgetneutraal.
Onvermijdelijk

1.2 Zwangerschapsgelden/ziekte- en ongevallenrisicogelden Budgetneutraal
De stelpost in de begroting voor zwangerschapsgelden, ouderschapsverlof en seniorenverlof ad. € 67.886 (lasten minus geraamde vergoeding UWV) en de stelpost voor ziekte- en ongevallenrisico ad. € 175.000 moeten op grond van de BBV voorschriften verantwoord worden op het taakveld Overige baten en lasten. Ze staan nu nog geraamd op het taakveld overhead. Dit betreft een budgetneutrale mutatie die ook wordt meegenomen in de PPN/begroting 2019.
Onvermijdelijk

1.3 Burgemeester Nadeel € 30.000
De heer Noten heeft aangekondigd eind dit jaar afscheid te nemen als burgemeester van de gemeente Dalfsen. Dit betekent niet alleen dat er op een goede manier afscheid moet worden genomen, maar ook dat een wervings- en selectieprocedure gestart moet worden voor een nieuwe burgemeester. Het presidium heeft er voor gekozen burgerparticipatie toe te passen. De inwoners van Dalfsen worden op diverse manieren actief betrokken bij het opstellen van de profielschets.
Voor afscheid, opstellen van de profielschets en de installatie zijn geen middelen gereserveerd.
Onvermijdelijk

1.4 Upgrade Sharepoint naar 2016 Nadeel € 36.000
De huidige versie van Sharepoint moet worden vervangen door de release van 2016. Daarnaast is het noodzakelijk om Sharepoint een extra impuls te geven als we hier als organisatie op een goede manier mee willen kunnen werken. Om dit te kunnen realiseren zijn er aanvullende middelen noodzakelijk.

  • externe inhuur SharePoint naar 2016            €   5.000
  • intensieve/continue begeleiding 100 uur externe inhuur      €   5.000
  • ondersteuning op het gebied van communicatie         €   7.000
  • functioneel beheer SharePoint, jaarlijks (ook bij PPN)      € 14.000
  • training superusers                   €   5.000

Totaal € 36.000
Onvermijdelijk

1.5 Salarissen/tijdelijk personeel/detacheringsvergoedingen Budgetneutraal
De kosten van vast personeel, vacatureruimte/-gelden, tijdelijke inhuur als gevolg van ziekte of zwangerschapsverlof en ontvangen detacheringsvergoedingen zijn in beeld gebracht. Voor de bijstellingen van de budgetten wordt beschikt over de aanwezige stelposten hiervoor binnen de begroting. Omdat de herschikking diverse programma's betreft (stelposten staan in programma 1 en inzet betreft meerdere programma's) is het noodzakelijk deze administratieve mutaties in de bestuursrapportage te verwerken. Per saldo betreft het dus een budgetneutrale mutatie voor de begroting. In de programma's 2 t/m 9 treft u geen toelichting hierover aan, maar deze worden wel in de financiële tabel, aan het eind van deze bestuursrapportage, opgenomen.
Wij zullen in het 2e halfjaar 2018 met een voorstel komen hoe we in de toekomst met de herschikking van de salarisbudgetten en de bevoegdheid daartoe om willen gaan.

1.5 Salarissen/tijdelijk personeel/detacheringsvergoedingen Budgetneutraal
De kosten van vast personeel, vacatureruimte/-gelden, tijdelijke inhuur als gevolg van ziekte of zwangerschapsverlof en ontvangen detacheringsvergoedingen zijn in beeld gebracht. Voor de bijstellingen van de budgetten wordt beschikt over de aanwezige stelposten binnen de begroting. Omdat de herschikking diverse programma's betreft (stelposten staan in programma 1 en inzet betreft meerdere programma's) is het noodzakelijk deze administratieve mutaties in de bestuursrapportage te verwerken. Per saldo betreft het dus een budgetneutrale mutatie voor de begroting, die uit praktische overweging alleen in dit programma 1 wordt toegelicht. Incidentele dekking voor personeel uit bestemmingsreserves of tijdelijke projecten is voor zover mogelijk verwerkt (betreft programma 7).
Wij zullen in het 2e halfjaar 2018 met een voorstel komen hoe we in de toekomst met de herschikking van de salarisbudgetten en de bevoegdheid daartoe om willen gaan.

1.6 Apparaatskosten Publiekdienstverlening Burgerzaken Nadeel € 18.000
Met de aanschaf van iBurgerzaken is geen rekening gehouden met de structurele kosten voor uitwijk, de kosten voor hosting en de kosten voor een TPM. TPM is een verklaring dat beveiliging door de beheerder goed georganiseerd is t.b.v. de jaarlijkse audit door het ministerie.
Onvermijdelijk

1.7 Visie op dienstverlening Nadeel € 8.000
Trends als de Omgevingswet, de transformatie sociaal domein en digitalisering vragen nieuwe manieren van dienstverlening richting inwoners en bedrijven. Om hier voldoende op voorbereid zijn willen we nog in 2018 onze Visie op dienstverlening vernieuwen.
Wens

1.8 Documenten en uittreksels Nadeel € 25.000
Het begrotingsjaar 2018 is het laatste jaar waarin de vervangingscyclus van de reisdocumenten nog 5 jaar is. In de begroting 2018 is hier onvoldoende rekening mee gehouden. De afdracht van de rijksleges zal naar verwachting verhoogd moeten worden van € 129.000 naar € 180.000 (nadeel van € 51.000). Daar staat tegenover dat de legesopbrengsten naar verwachting uitkomen op € 410.000, terwijl rekening is gehouden met € 388.000 (voordeel € 22.000). Per saldo is er sprake van een nadeel van € 29.000. Voor 2019 en verder zijn de lasten en baten reeds bijgesteld in de PPN 2018.
Daarnaast is in de begroting een budget beschikbaar voor het thuisbezorgen van 1.000 reisdocumenten. Op basis van ervaringen in 2017 en het 1e kwartaal 2018 is de verwachting dat er minder beroep wordt gedaan op deze mogelijkheid. Wij verwachten in 2018 500 documenten te bezorgen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 4.000.
Onvermijdelijk

1.9 Akten Nadeel € 5.000
Voor de uitvoering van de veelheid aan taken bij publieksdienstverlening is het noodzakelijk dat de medewerkers over de juiste informatie kunnen beschikken. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van een kennisbank. De kosten voor het gebruik hiervan bedragen € 5.000 structureel.
Onvermijdelijk

1.10 OZB-opbrengsten Voordeel € 150.000
De 1e voortgangsrapportage (hierna: Vorap) heffen en innen van GBLT over de maanden januari en februari 2018 is inmiddels ontvangen. De rapportage laat voor 2018 het volgende beeld zien:

Bedragen
x € 1.000

Begroting
Dalfsen

Realisatie t/m 28 febr. 2018

Prognose eindejaar 1 e VORAP
GBLT

Afwijking van de begroting

OZB woning eigenaar

3.328

3.339

3.380

+ 52

OZB niet woning eigenaar

1.050

912

1.094

+ 44

OZB niet woning gebruiker

756

738

833

+ 77

Totaal

5.134

4.989

5.307

+ 173

GBLT onderzoekt wat de achtergrond is van deze afwijking.
De prognoses van GBLT zijn tot stand gekomen op basis van in 2016 ontwikkelde protocollen. Hoewel de protocollen met zorgvuldigheid zijn opgesteld, betreft de toepassing een groeiproces. Door GBLT wordt maandelijks gemonitord hoe prognose- en begrotingscijfers zich verhouden tot de realisatie en de feitelijke eenheden in het belastingpakket. De nauwkeurigheid van de afgegeven prognoses moet nog blijken, maar neemt toe. In 2017 strookten de prognoses in de 1e en 2e Vorap met het uiteindelijke resultaat. Om deze reden is het advies om op basis van de prognoses van GBLT vooralsnog € 150.000 bij te ramen bij de 1e bestuursrapportage.

1.11 Hondenbelasting Nadeel € 15.000
De afgelopen 2 jaar laat het aantal honden een dalende trend zien. De opbrengst hondenbelasting neemt hierdoor af. GBLT doet nog een onderzoek.
Onvermijdelijk

1.12 Precariobelasting Voordeel € 6.000
Sinds 2015 wordt er meer precariobelasting opgelegd voor de wekelijkse warenmarkt en losse standplaatsen. Hierdoor neemt de opbrengst precariobelasting toe.

1.13 Hertaxatie gemeentelijke eigendommen/onderwijsgebouwen Nadeel € 10.000
Ten behoeve van de opstal- en inventarisverzekering zijn alle gebouwen in november 2009 voor het laatst getaxeerd. De geldigheidsduur van deze taxaties is inmiddels verlopen. In 2018 dienen alle gebouwen opnieuw te worden getaxeerd. Wij vragen u hiervoor een budget van € 10.000.
Onvermijdelijk

1.14 Gemeentefonds
Als uitwerking van het Regeerakkoord en het IBP (Inter Bestuurlijk Programma) is dit jaar ook in maart een informatieve circulaire verschenen. Over de effecten voor Dalfsen wordt de raad separaat geïnformeerd.

1.15 Gebouwen algemeen Nadeel € 35.000
Door mutaties in het gebouwenbestand, zoals beëindiging huurovereenkomsten of overdracht van niet meer in gebruik zijnde (school)gebouwen ontstaat een nadeel van € 35.000 op onze gebouwen.
Onvermijdelijk

1.16 Basisregistratie Ondergrond (BRO) Nadeel € 5.000
Per 1 januari 2018 is de Wet basisregistratie ondergrond (BRO) in werking getreden. De BRO zorgt voor één uniforme landelijke registratie van gestandaardiseerde gegevens over de ondergrond, die door alle bestuursorganen samen wordt aangelegd en gebruikt.
Ook de gemeente Dalfsen is als bestuursorgaan bronhouder van de registratieobjecten die in opdracht van de gemeente worden gecreëerd. Dit houdt in dat wij wettelijk verantwoordelijk zijn voor de levering van gegevens, de kwaliteit daarvan en voor de behandeling van terug meldingen op door ons geleverde gegevens. De implementatie en borging van de BRO binnen onze organisatie zal kosten met zich meebrengen. Deze kosten zullen voornamelijk gemaakt worden voor (het onderhouden van) autorisaties voor het bronhouderportaal BRO en eventueel het inschakelen van externe deskundigheid.
De kosten bedragen met ingang van 2018 € 5.000 per jaar (zie ook PPN 2019-2022).
Onvermijdelijk

1.17 Treasury - Dividend Voordeel € 60.000
De Bank Nederlandse Gemeenten heeft haar uit te keren dividend over 2017 verhoogd van 25% naar 37,5%. Het dividend per aandeel komt daarmee op € 2,53. Dit betekent voor de gemeente Dalfsen, die 33.735 aandelen in haar bezit heeft, een opbrengst van € 85.350. In de begroting was uitgegaan van € 40.000, zodat er sprake is van een voordeel van € 45.350.
Vitens gaat in haar concept jaarrekening uit van een dividend van € 3,30 per aandeel. Dit betekent voor de gemeente Dalfsen, die 34.746 aandelen in haar bezit heeft, een opbrengst van € 114.661. In de begroting was uitgegaan van € 100.000, zodat er sprake is van een voordeel van € 14.661.

1.18 Bestuurlijke communicatie en voorlichting Nadeel € 5.000
Wij stellen u voor om de in de begroting opgenomen baten voor communicatie ad. € 3.715 af te ramen. Deze post is in een ver verleden opgenomen, maar in de afgelopen jaren is gebleken dat er nagenoeg geen baten zijn. Daarnaast hebben wij besloten om voor de organisatie van de 4 mei herdenking in Lemelerveld structureel €1.500 beschikbaar te stellen. In deze kern wordt de herdenking niet door de gemeente georganiseerd, maar op eigen initiatief van de inwoners in Lemelerveld.
Onvermijdelijk

1.19 Gemeentelijke Website Nadeel € 10.000

Vanaf september 2018 moeten Europese burgers met hun eigen nationale eID op publieke diensten kunnen inloggen. Om hiervan gebruik te kunnen maken is aansluiting op eHerkenning noodzakelijk.
Ook zijn gemeenten verplicht om aan te sluiten bij het Ondernemersplein.nl. De totale kosten hiervoor bedragen € 10.000 per jaar.

Onvermijdelijk

1.20 I&A beleid - Bedrijfsinformatieplan Nadeel € 35.000
In 2017 hebben wij een nieuw Informatiserings- & Automatiseringsbeleid vastgesteld. Gebleken is dat we op het gebied van I&A nog veel te doen hebben en dat er veel nieuwe ontwikkelingen op ons af komen. Ook is uit de formatieonderzoeken gebleken dat we te weinig formatie hebben om alles te kunnen oppakken. Om een goed inzicht te krijgen welke zaken absoluut moeten worden opgepakt en in welke volgorde gaan we in 2018 een bedrijfsinformatieplan opstellen. In dit bedrijfsinformatieplan zullen we aangeven wat de komende jaren noodzakelijk is op I&A gebied. De kosten hiervoor worden geraamd op € 35.000. Daarnaast zijn we in gesprek met de gemeente Zwolle om de mogelijkheden te onderzoeken tot samenwerking op I advisering.
Onvermijdelijk