Omschrijving

Het programma omvat het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid (verkeersveiligheid) en de zorg voor het beheer en de aanleg van alle voorzieningen in de openbare ruimte, zoals wegen, civiele kunstwerken, openbaar groen, speelplaatsen, volkstuinen en openbare verlichting.

Totaal kent dit programma 9 prestaties waarvan 8 groen en 1 oranje.
Op de groene en oranje prestaties wordt geen nadere toelichting verstrekt (zie Inleiding en leeswijzer).

Incidentele financiële afwijkingen

3.1 Beheer openbare ruimte Geen bijstelling
In 2017 is het beleidsplan integraal beheer openbare ruimte (IBOR) vastgesteld. Bij de behandeling van de begroting 2018-2021 is besloten € 100.000 minder beschikbaar te stellen om de, in IBOR genoemde, onderhoudskwaliteit te realiseren. Dit jaar wordt nader onderzocht of door, onder andere, burgerparticipatie in de openbare ruimte, het verschil tussen de vastgestelde prestatie en het gevraagde budget opgevuld kan worden.

3.2 Splitsing huisvesting wijkteams en brandweerkazernes en overig Nadeel € 39.000
Zie de toelichting bij 2.1 (programma 2). De herschikking is een budgetneutrale mutatie.
Daarnaast is bij de invoering van het vernieuwde BBV (2017) een last van € 39.000 met betrekking tot de brandweerkazerne Nieuwleusen afgeraamd, wat destijds een voordeel opleverde. Tegenover deze last staat een baat van € 39.000 op het onderdeel huisvesting gemeentewerf Nieuwleusen. Deze is op dat moment (invoering van het vernieuwde BBV 2017) niet afgeraamd. Dit levert nu een nadeel op (zie ook jaarrekening 2017).
Onvermijdelijk

3.3 Participatiebeleid integraal beheer van de openbare ruimte Nadeel € 15.000
Onze gemeente biedt ruimte aan mede- en zelfbeheerinitiatieven in de openbare ruimte. Deze vorm van participatie rond het beheer van de openbare ruimte wordt dit jaar verder uitgewerkt. Eén en ander volgens de uitgangspunten en afspraak met de raad door vaststelling van het plan Integraal Beheer Openbare Ruimte in september 2017. Concreet beschrijft dit beleid voor mede- en zelfbeheerinitiatieven, welke ruimte en (on)mogelijkheden er zijn, handreikingen bieden waarmee vragen van inwoners tijdig kunnen worden beantwoord, welke kansen er zijn en hoe hierover wordt gecommuniceerd met inwoners en ondernemers. Externe capaciteit is nodig om deze uitwerking te realiseren. Bij de vaststelling van het plan Integraal Beheer Openbare Ruimte waren de kosten nog niet ingeschat.

3.4 Bedrijfskleding buitendienst Nadeel € 5.000
Al gedurende langere tijd (circa 10 jaar) is er geen aanvulling gevraagd op het budget dat bestemd is voor de bedrijfskleding van de buitendienst. De kosten zijn ieder jaar met kleine stappen toegenomen en het verschil tussen begroot en werkelijk was in 2017 ruim € 5.000.
Onvermijdelijk

3.5 Inruil tractiemiddelen Budgetneutraal
Het geraamde bedrag voor inruil van tractiemiddelen ad. € 26.000 is per abuis opgenomen in programma 1 terwijl de aanschaf van de diverse tractiemiddelen is opgenomen in programma 3. Voorgesteld wordt het budget van inruil ook op te nemen in programma 3. Dit is voor de begroting budgetneutraal.
Onvermijdelijk

3.6 Vechtdalverbinding (N340-N377) Nadeel € 50.000
Vanuit de provincie wordt een start gemaakt met de aanleg van de N340/377. Als gevolg hiervan is externe expertise nodig bij diverse afstemmingsoverleggen met de provincie en overige partijen. De afstemming heeft onder andere betrekking op de gemeentelijke inrichtingseisen, overeenkomst, verkeersmanagement tijdens uitvoering en toekomstig beheer en onderhoud. Daarnaast dienen er leidingen/kabels verlegd te worden waaronder een deel van het gemeentelijk drukriool. In de perspectiefnota van 2018 is de toen voorziene aanvraag niet gehonoreerd.
Onvermijdelijk